Kompetensutbyten – Let it flow!

Vi sitter tillsammans, mina kollegor och jag. Arbetsplatsträff. Kollegan Camilla Ajanki föreläser för oss ang. matematik i förskolan. Hennes erfarenheter blir också mina, dock tolkas de genom mitt raster av lärdomar och upptäckter. Min ”ryggsäck”. Och jag känner hur jag växer av de kunskaper hon delger oss.

10157188_10152302551558770_1528344147_n

Låt oss växa tillsammans i ett kollegialt sammanhang där vi tar till vara på varandras kunskaper och kompetenser. Vilka är dina kollegors styrkor? Vilka kunskaper bär de på? Hur kommer dessa kunskaper och styrkor – kompetenser – fram på bästa sätt? Vi kan kalla det en form av ”Knowledge Management”, det vill säga förvalta och ta till vara på den kunskap som finns inom den egna verksamheten. Jag vågar hävda att det egentligen inte är svårt. En början kan vara att ni som kollegor föreläser på en arbetsplatsträff, ja kanske om matematik i förskolan. Så enkelt och icke krångligt kan det faktiskt vara. Det handlar om att skapa ett flöde av kompetensutbyten. Let it flow!

/Ateljéristan

Lämna en kommentar