The earth without art…

Vad vore livet utan konst och estetik? Som en sommardag med snökaos, en soffa utan dynor… Nä, värre. Mycket värre. Som en bok utan vare sig sidor, omslag eller text. Det blir liksom inget kvar. Vad som uppfattas som konst är väldigt subjektivt, dock tänker jag att det är just det subjektiva som gör att konsten finns överallt. I formgivning av bruksföremål, serietecknandet, textiliers mönster och struktur, på reklampelare, i dansen… ja, överallt. Du vet:

”…in the eye of the beholder.”

 

Vad som är eller icke är konst blir svårdefinierat. För mig finns det inget rätt eller fel. Så här tänker jag, att det är relationen mellan konsten och mottagaren och/eller dess skapare som är väsentlig. Vad som sker under processen eller i mötet med konsten. Det vill säga, hur konsten påverkar mig och min tanke. Mina sinnen. Mina känslor. Låt därför konsten och estetiken ta plats i er verksamhet. Låt den kommunicera med sin omgivning och vara bärare av meningsfulla lärandesituationer. Den finns redan där. Gör den bara märkvärdig. Till och med märkvärdigast.

 

10313031_10152400035313770_3888254825269096312_n/Ateljéristan

 

Kommentera

