Tid och rutiner i förskolan

Tid är något mycket subjektivt. Vi upplever tid väldigt individuellt. Jag, exempelvis, vill ha struktur. Jag vill veta vad som händer sedan. Vad som komma skall. Jag vill kunna förhålla mig till tiden. Jag är otålig. Vill framåt. Vill ha progression och det helst igår. Andra upplever en sådan struktur som stressande och pressande. Men sån är jag. Jag finner ett lugn av att veta vad som ska ske och av ett framåtskridande. Vill iallafall få en upplevelse av att jag är på väg framåt trots att vägen ömsom är kurvig, guppig, grusig och hal med inslag av viltfria raksträckor och sommarväglag. Och lång. Men vi är alla olika, barn likväl som vuxna. Därför måste jag vara lyhörd. Agera med fingertoppskänsla.

bemöta barn och deras tid med respekt, lyhördhet och flexibilitet

 

Så vad tycker jag då om tid och rutiner i förskolan? Så här tänker jag, det handlar om bemötande. Det kanske inte spelar så stor roll ifall vi har fasta mattider så länge vi bemöter barn och deras tid med respekt, lyhördhet och flexibilitet. Det finns många faktorer i en organisation att ta hänsyn till gällande tid och rutiner. Faktorer vilka är ömsesidigt beroende. Jag menar att i vissa organisationer måste man ha fasta rutiner för att verksamheten ska fungera som helhet, glöm bara inte flexibiliteten. I andra passar det bättre med en mer flytande struktur. Det finns nämligen inget facit. Det finns ingen mall, utan det beror på. Därför bör det alltid föras en konstruktiv kritisk dialog kring tid och rutiner – varför gör vi som vi gör, när vi gör det vi gör? Detta för att inte hamna i ett ”så här har vi alltid gjort och så ska vi göra” resonemang. Det är viktigt att våga testa andra vägar – våga ge sig i kast med det okända. Man vet aldrig vad man finner.

1660443_10152238094223770_72674910_n

/Ateljéristan

Kommentera

