Är det när vi uttalar: ”Jag har lärt mig”, som vi blir kunskapsmedvetna?

Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. (Lpfö 98/10, s.6)

Hur vet vi att vi har lärt oss något? När blir vi medvetna om vårt förändrade kunnande? Är det när vi kan använda ett nytt verktyg, kan klura ut ett svårt matematiskt problem eller vet hur vi ska föra oss i sociala sammanhang? Allt detta är kunskaper. Bra kunskaper. Kunskaper för livet. Behöver vi sätta ord på kunnandet=”Nu har jag lärt mig”? Är det när vi uttalar: ”Jag har lärt mig”, som vi blir kunskapsmedvetna?

För mig som Ingela – personen – är det mindre viktigt att jag uttalar detta. Jag liksom bara kan tapetsera, tvätta fönster och byta tändstift. Jag använder mig av ett ”kokihop” av tidigare erfarenheter – förvärvade kunskaper –  för att utföra dessa handlingar. Inspiration, teorier, hypoteser, aha-upplevelser, tillkortakommanden, lyckade prövningar – processer – bildar likt en rhizomatisk struktur ”mitt kunnande”. Processen blir kunskapsbärande för ett förändrat kunnande. För mig som pedagog är det dock viktigt att jag är kunskapsmedveten. Det vill säga, jag vill arrangera – konstruera –  meningsskapande sammanhang. Jag måste vara lyhörd inför barns intresseområden, livsvärld, kompetens och potential. Och HUR I HELA FRIDEN gör jag detta? ”Det går inte”, kanske du tänker. ”Det är för komplext”, kan någon tycka. MEN gör ett försök. Det ÄR nämligen värt det. Så gört! Mitt tips till dig blir att dokumentera processer för att försöka tolka vad barn undersöker, egentligen. Samla, sortera och kategorisera det dokumenterade så kanske du upptäcker ett lärande. Jag törs nästan lova att du kommer att göra det. Eller vet du vad, jag VÅGAR lova att du/ni kommer att se en mångfald av lärandeprocesser!

/Ateljéristan

Processmall 2013-14 tom

Kommentera

