Kan man bli tekniskt medveten genom leken?

”Björck (2009) hävdar att svenskar är tekniskt bildade, ur den synpunkten att de är kompetenta användare av teknik. Om vi enbart stannar vid detta resonemang skulle detta kunna innebära att vi är tekniskt bildade eftersom vi kan använda telefonen, lampan och saxen. Dock är teknisk bildning något som uppstår i mötet mellan individer och situationer för att förändra omvärlden och lösa tekniska problem i förhållande till våra behov och önskningar (Ingerman, 2009). Ett sätt att beskriva teknisk bildning blir i och med detta resonemang, en ständigt pågående process i interaktion med omgivning och artefakt. Behärskning av artefakter blir därför en central del av vår kunskapsutveckling (Säljö, 2008). Det kan därmed vara svårt att utföra handlingen ”att klippa” utan kunskap om och erfarenhet av en artefakt, i detta fall ett objekt liknande saxen.”

Ack, vilken högtravande text. Vem är författaren, kanske du undrar? Det är faktiskt jag och min dåvarande kurskamrat Marie. MEN texten har en poäng. För såärdet nämligen. Det är i relation med andra och annat – människor och ting (artefakter) – vi lär oss. Jag menar att det är himlarns svårt att sitta helt ensam, absolut tomhänt och blickstilla i ett hörn OCH samtidigt lära sig att använda en sax. Jag vågar faktiskt påstå att det är i det närmaste helt omöjligt. Men visst, jag kanske för ett resonemang i min ensamhet kring den utförda eller tänkta handlingen vilket innebär att bli/vara tekniskt medveten, dock tror jag att allt lärande är relationellt.

När uppstår ett lärande? 

”Vi vågar hävda att barn lär hela tiden, oavsett om det finns en bakomliggande tanke eller ej. Detta eftersom att barn utvecklas socialt, känslomässigt och motoriskt genom leken, vilket medför att lek och lärande ofta är oskiljaktiga (Björklid, 2005). Teknisk medvetenhet kan därmed utvecklas inom lekens lustfyllda kontext på barnens villkor, vare sig detta är medvetet eller omedvetet. Sker detta däremot med yrkesverksammas engagemang och vilja att synliggöra och belysa teknik i förskolan främjas den tekniska medvetenheten ytterligare.” (Marie Lithner Brännström och Ingela Åström, 2011)

1527084_10152122219338770_469710347_n

Så absolut att man kan bli tekniskt medveten genom leken! En annan spännande fråga: Vad är och vad är inte lek? Att sedan tillsammans med pedagog och/eller en kompis i den proximala utvecklingszonen urskilja och utforska teknik bidrar till att barnet utvecklas enligt sin potentiella utvecklingsnivå. Förskolans pedagogiska verksamhet och den fysiska miljön är betydande faktorer, det vill säga vilka möjligheter och sammanhang barnet erbjuds för att intressera sig för, utforska och upptäcka teknik. Detta gäller naturligtvis inte enbart kunskapsområdet teknik utan går att applicera på vad som helst exempelvis socialt samspel, matematik, språk… ja ALLT.  Hur vi i förskolan arrangerar miljö –  vilka möjligheter vi erbjuder –  måste baseras på ett tänk om ett grundläggande livslångt lärande där barnets nyfikenhet och lust att lära fungerar som bränsle. Eller så tänker jag i alla fall.

/Ateljéristan

Annonser

2 thoughts on “Kan man bli tekniskt medveten genom leken?

  1. Jag associerarar direkt till ett av de fyra F-en när jag läser din text, ”färdighet”. Vikten av att besitta färdigheter när det gäller olika former av teknik för att sedan kunna använda dem som verktyg/uttrycksform i ett annat sammanhang är enormt viktig. Processen när man ska tillägna sig dessa färdigheter är en form av lek i sig, ett undersökande av verktygen där man gör associationer till tidigare erfarenheter. Hur många gånger har man t ex inte varit med då barnet för första gången lyckas pressa fram lera/deg ur en vitlökspress o det glatt utbrister: Spagetti! eller Maskar! Leken leder fram till kunskap i form av en färdighet.

    • Ja, och det är därför så viktigt att vi – förskolan – värdesätter och märkvärdiggör lärandet – leken – utforskandet och dess processer. Jag tänker också att barnet bär med sig erfarenhetserövringar – färdigheter – från andra sammanhang än enbart förskolan. Erfarenheter och kunskaper som vi ska bemöta med intresse och respekt. =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s