Pedagogen=möjliggöraren?

Djupt förankrat hos mig finns en övertygelse om att lärande kan ske på många olika sätt. Olikheten bidrar till nya erfarenheter, vidgade kunskaper och insikter – meningsskapande. Med olikhet menar jag såväl uttrycksform likväl som olikheten hos individen – subjektivitet. Olikhet berikar. Såärdet.

1512857_10152083624708770_611813106_n

För att detta ska vara möjligt anser jag att det måste finnas fokus på det relationella och kontextuella lärandet i förskolan med koppling till innehåll och intresseområden. Allt detta med hjälp av ett projektinriktat arbetssätt samt en utmanande, inbjudande och tillåtande miljö. Jag menar också att en aktiv dialog och ett kontinuerligt reflekterande måste föras kring en sådan kunskapssyn. Dialoger i vilket det läggs fokus på hur vi kan konkretisera kunskapssyn och andra ställningstaganden i vår verksamhet. Jag säger inte att detta är en enkel match utan är snarare mycket komplext, dock är även detta vad som gör arbetet i förskolan intressant, spännande, lustfyllt och utvecklande för både pedagog såväl som för barnet. Det är också detta som gör att jag ständigt vill veta mer, få fler verktyg och utvecklas som pedagog. En pedagog som skapar goda förutsättningar – en möjliggörare – för ett relationellt lärande. En sådan pedagog vill jag vara. Det är min målbild, vilken är din?

/Ateljéristan

2 thoughts on “Pedagogen=möjliggöraren?

  1. Bra funderat, Vad som krävs är mycket, ständiga funderingar mellan pedagoger – barn, pedagoger – pedagoger, barn- barn. Man har en vision,som jag arbetar med varje dag i små små steg för att få in förhållningsättet bland pedagoger. Förskolejobbet är komplext och spännade.

Kommentera

