Progetazzione…

Håller på med ett projekt=renoverar. Jag har en vision om hur det kommer att bli/se ut när det är klart. Jag har en plan. Samtidigt vet jag att det inte kommer att bli exakt som min inre bild. Det kommer att uppstå hinder, prövningar, nya insikter OCH jag kommer att vara tvungen finna andra lösningar på det redan färdig tänkta under renoveringsresan. En resa som inte har ett slut. ”Nä, alltså det går inte att klämma in ett 60 cm skåp när talmetern säger mig att utrymmet är 40 cm… Jahapp. Hur lösa problemet?” Trots att jag måste omvärdera, omprioritera, rådfråga någon, flura och klura så är det fortfarande ett projekt.

Jag är van vid ett projekterande arbetssätt. Projekterandet är en del av vardagen. Både privat såväl som i mitt yrkesliv. För mig innebär ett projekterande arbetssätt att ha en plan, dock hör detta ovillkorligt samman med att vara lyhörd, reflekterande OCH beredd att revidera det reflekterade planerandet=jag måste kunna ändra på mina planer utifrån erfarenheter, insikter och skeendet.

A more challenging translation task is the use of the word progetazzione, to refer to the extended evolving explorations through which children make connections and construct knowledge and teachers conduct research. In English we tend to shorten this word to project, missing out on its meaning in Italian of planning. Unlike project, progetazzione carries a sense of intentionality, extensive organization, collaboration among colleagues and with children, and a commitment to achieving a higher intent. (Jeanne Vergeront)

Tack, Jeanne Vergeront! Jag blir glad i hela hjärtat av dina ord!

/Ateljéristan

Kommentera

