Den uttrycksfulla enkelheten

Ivriga nävar rafsar runt bland Kapla-stavarna i trälådan. Nävarna som håller buntar på cirka fem-sju stycken stavar per gång. Buntar som sedan placeras på den stora golvytan. Barnen bygger. De bygger på höjden – torn. Vi tänker nu att vi ser tornet ovanifrån. Torn med två horisontella stavar. Två vertikala som placeras ovanpå de horisontella. Ja, torn. Inte kanske den bästa beskrivningen från min sidan men jag tror du förstår. Typiska ”Kapla-stavstorn”. MEN det är inte tornen som fascinerar mig. Det som fångat mitt intresse den här gången är det stora bygget vid sidan om tornen. En illustration. Symboler för sol, hus, bil… Enkla symboler som tillsammans bildar en helhet. Det är den uttrycksfulla enkelheten som fascinerar mig. Ett förgängligt skapande. Ett skapande som sker i grupp. Barnen inspireras av varandras bilder. De påverkas, imiterar, hittar nya lösningar och andra tillvägagångssätt.

1471104_10152071388708770_1078015644_n

Vi är alla viktiga delar av, och i relation till, ett större sammanhang. Enligt ett konstruktionistiskt tänkande är ingenting konstant, utan allt är föränderligt. Kunskap är inte sekventiell. Detta innebär att individen tillsammans med andra är delaktig i förändringen, medvetet som omedvetet. Utgår arbetet och förhållningssätt hos pedagoger ur ett konstruktionistiskt perspektiv är synen på barnen OCH förhållningssättet föränderliga. Det finns ingen sann kunskap. En sådan tankegång öppnar upp för möjlighet till alternativa synsätt. Det tycker jag känns skönt och befriande. Att få vara fri i tanken. Jag får faktiskt ändra mig. Och ändra mig igen. Och igen…

/Ateljéristan

Kommentera

