Den unga kvinnans gråt…

På planet sitter en ung kvinna och gråter. Jag hör hennes snyftningar. Den unga kvinnan gömmer ansiktet i sina händer och kvider. Det gör ont i mitt hjärta när jag hör hennes gråt. Jag vill lägga min hand på hennes arm. Trösta, men det kan jag inte. Det får man inte göra, eller…? Det kan upplevas som ett intrång i den privata sfären, tänker jag… Men jag vill! Vill vara medmänniska. Vill lindra. Istället för att trösta brister mitt hjärta. Nu kommer tårarna. Ingen fulgråt, nej. Utan stora tunga tårar droppar från franskanten ner på kinden. Varför den unga kvinnan gråter har jag ingen aning om. Hennes liv är för mig som ett oskrivet blad. Däremot vet jag att vi alla har våra bördor att bära. Ibland fjäderlätta. Stundom blytunga. Den unga kvinnan tar upp en näsduk ur fickan, snyter sig och stryker försiktigt bort tårarna med pek- och långfingret på höger hand. Och fortsätter gråta. Hennes vän lägger nu sin hand på hennes. Hon viskar något till den unga kvinnan. Den unga kvinnan nickar tre gånger och sväljer. Biter ihop. Håller tillbaka. Kämpar mot det som gör ont. Jag kliver av planet. Den unga kvinnan och hennes vän sitter kvar. Jag kommer aldrig att få veta varför den unga kvinnan lider. Dock finns hennes gråt kvar i mig för alltid.

Jag tänker på alla möten jag gör dagligen på förskolan. Barn och vuxna. Kollegor, föräldrar, syskon, bonusföräldrar, mor- och farföräldrar, barn, kusiner, vikarier… Jag vet inget om deras bördor. De vet inget om mina. Även om vi delger varandra kan det bara bli en bråkdel av ”verkligheten”. Bra att tänka på när ett barn ”trilskas”. Du vet inte hur morgonen, natten, veckan, året har varit för detta barn. Du kan tro dig veta, men du har ingen aning, egentligen. Såärdet.

/Ateljéristan

Kommentera

