Mentalist eller förskollärare…

”Vad vill du arbeta med när du blir stor?” Den klassiska frågan… Jag skulle bli frisör. Är det ett yrke som jag skulle välja idag? Nope.

Jag tycker verkligen om mitt arbete. Eller för att vara helt uppriktig och ärlig, jag ÄLSKAR att få vara en del av mitt sammanhang, förskolan. Låter kanske klyschigt, men såärdet. Älskar alla guldstunder tillsammans med barnen och mina kollegor, ni vet de där stunderna när det sker ett möte mellan tankar, idéer, klokheter, påhittigheter och skratt. Stunder av ”nu växer vi tillsammans i vårt kunnande”. Utan dessa stunder skulle jag gå under, vissna och dö. Låter det brutalt och överdrivet? Okej, en smula överdrivet kanske men jag menar att jag skulle dö som pedagog. Jag behöver guldstundernas näring för att orka igenom de stunder som är mindre roliga. Ja, det finns faktiskt sådana också. Stunder då jag känner, ”Nä men alltså, man skulle kanske ta och öppna ett café…” ”Trubadur låter ju som ett trevligt yrke. Spela och sjunga hela dagen lång. Eller kväll/natt är det nog mer troligt att det blir…” ”Vaktmästare, ja! Vaktmästare vore nåt. Fixa, grejsa och kollijoxa. Sånt gillar jag!” ”Spåtanter verkar ju inte ha det så stressigt, man kanske skulle testa? Hmmm, undras vart man kan köpa sig en tarotkortlek…” ”Nä, nu vet jag. Mentalist! Ja! Tankeläsare, det vore nåt! Det är jag ju redan rätt bra på, trots allt. Försöker jämt klura ut vad barnen tänker och det ibland enbart genom att titta på en bild. Japp! Det får det bli.”

Fast jag har ju redan världens bästa jobb, varför byta? Näpp. Jag kommer att vara förskollärare forever. Såärdet.

/Ateljéristan

Kommentera

