Till Förskoletomten

Hej Förskoletomten!

Här kommer min önskelista – julen 2013:

  • Fred på jorden, kärlek åt alla, ingen ska behöva lida, osv. Tomten, du vet vad jag menar, alla de där klassiska önskningarna. Men sedan önskar jag även detta:
  • Bara smärtfria dialoger
  • Allt ska gå som på räls… Äsch. Fy, vad tråkigt det skulle bli. Hörru, kör bara på den första önskningen.

Livet skulle vara bra mycket torftigare om alla agerade, kände och tyckte EXAKT likadant. Smärtfritt ja, men rätt trist. Om alla bara hummade med. ”Ja, så är det.” ”Det tycker jag också.” Jättebra meningar, absolut. Och de kan leda till nya insikter, intressanta dialoger, spännande erfarenheter MEN när någon tycker tvärtom, utmanar mina tankar, då rackarns händer det grejer minsann! Det är när jag måste argumentera för mina åsikter som jag verkligen får reflektera över vad jag tycker och tänker. ”Okej, nu är det någon som tycker olikt mig… Varför då!?! Hur kommer det sig?” (Ibland kan man även tänka mindre snälla saker om andras åsikter men det är en annan femma och en helt annan historia.) Det är det som är det finfina och finurliga med förskolan. Vi måste ständigt och jämt konfronteras med våra ståndpunkter och varandras olikheter. Iallafall i en frisk och hälsosam organisation måste vi ställas face to face med våra förgivettaganden, åsikter och handlingar. Jag måste vara beredd att tänka om och tänka nytt. Vara beredd att argumentera för och emot. Men även kompromissa=ömsesidig respekt.

/Ateljéristan

Kommentera

