Hej då, Kalle kunskap!

”Jag tänker att vi i förskolan ska erbjuda barnen något annat än edutainment-spel.” Tystnad bland åhörarna. Jag tar ett steg åt sidan, ett nytt andetag och fortsätter, ”Istället ska barnen erbjudas möjligheter för ett kreativt utforskande när det gäller användandet av dator eller iPad…”

Okej, en spel- och datorhatare, kanske du tänker. Nix pix! För realiteten är en helt annan. Jag älskar att spela. Och som jag har spelat. Spelat, spelat OCH spelat. På spelkonsoler och datorer. Från tonåring fram till nuet har dessa apparater upptagit en stor del av min vakna tid. Min vardag. Det har varit ett sätt att umgås. Ett sätt att koppla av. Mitt arbete. Min dator är min ”bebis”=ständigt i mitt knä. Det är en livsstil. Så lever jag och många andra likaså. Alltid uppkopplad. Konstant skärmtittandes. Jag känner mig halv utan min dator. Naken. Idag är mitt spelande helt utbytt till förmånen för sociala medier, Spotify och arbete. Spelar gör istället min dotter. MEN jag minns dock hur roligt det kan vara att spela. Hur avkopplande det är att befinna sig i en spännande och nervkittlande fantasivärld med fokus på det som sker på skärmen. Jag och spelet blir till ett ”vi”. Ett ”vi” som jag, spelaren, tror att jag kontrollerar. Illusionen av att ha kontroll över vad som sker när jag egentligen följer redan förutbestämda banor. Jag konsumerar=sväljer konceptet med hull och hår. Finner mig i det som är bestämt. Och vet du, det gör inget. Det är förbaskat roligt ändå. (Ja, jag vet. Det finns andra typer av spel där man är mer producent än konsument. Vet…)

Jag hittar en av mina bästisar i en byrålåda under flyttrensningsfrenesin som råder. Lara. Lara Croft. Som vi har hängt, hon och jag. Och dinglat, hoppat, klättrat, sprungit, simmat, stått stilla. Oräkneliga timmar har vi umgåtts. Och jag minns Resident Evil, Silent Hill… Och Myst. (Det är svårt att inte bli nostalgisk under en flyttrensning, har jag märkt.) Minns tjusningen med att inte veta vad som väntar bakom nästa dörr. Kanske en muterad ilsken hund? En zombie? En ledtråd? Och slutbossarna… De vidriga hemska slutbossarna som vid första anblicken verkar omöjliga att besegra. Den avslappnande, lugna och lyckliga känslan när man lyckas med det först till synes övermäktiga uppdraget.

Att spela är underbart men edutainment-spel/appar i förskolan, nej tack! Pedagogen säger detta trots vetandet om att många barn tycker som jag=det är vansinnigt roligt att spela. (Fast tycker de egentligen att edutainment-spelen är så himlarns kuliga? Jag tvivlar… Tror faktiskt de väljer dem enbart i brist på annat. Du vet, ”nöden har ingen lag” och ”man tager vad man haver”.) Jag som pedagog bestämmer därmed vilka programvaror som finns att tillgå. Jag utövar makt. Varför kanske du undrar? Jo, för att jag har ett syfte med användandet av den digitala tekniken. Ett syfte att integrera IKT tillsammans med andra aktiviteter och processer som sker i verksamheten.  Jag vill att barnen ska upptäcka och uppleva flera av de oändliga användningsområden som finns hos en dator eller iPad, inte enbart se spelandets tjusning. Okej, inga spel…, fast det är inte riktigt så enkelt heller. Det är svårt att generalisera på det sättet. Det finns undantag. En tumregel: det som finns att tillgå ska även vara möjligt att integrera med andra uttrycksformer. Utmana kreativt och fungera berikande. Det ska vara kopplat till ett innehåll. Jag tänker IKT dels som ett eget uttryck men även som möjliggörare. IKT=det optimala verktyget för 100-språkliga erövringar. Därför har jag vinkat hej då till Kalle kunskap.

/Ateljéristan

One thought on “Hej då, Kalle kunskap!

  1. Pingback: Kreativ IKT, vad är det? | Ateljéristans mummel

Kommentera

