Sortering vs. jämvikt

Flyttpackar. Försöker sortera logiskt. Vill inte hitta korkskruven längst ner i flyttkartongen med sängkläder efter ett febrilt letande och massor med ovårdat språkbruk. Nä, köksgrejer för sig. Böcker i egen kartong. Ordning och reda. Logiskt och bra. Inser snabbt att det inte är hållbart. Flyttkartongerna med enbart böcker kommer att bli för tunga. Sängkläder är bra att använda som vaddering runt omtåliga prydnadssaker. ”Okej, allt ska ju till samma ställe. Jag skriver på kartongerna. Men vad jag är smaaart!!! Böööckeeerrr… kuuuddaaarrr. Funkar fint”. På den flyttkartongen, ja. På kartongerna innehållandes trehundra olika prylar och pinaler, du vet, bra-att-ha-grejer, funkar det sämre. Vet också hur det kommer att bli nästa vecka då flyttlasset går. I sista sekund kommer kläder tryckas ner i svarta sopsäckar. De sista sakerna kommer att få åka flyttlass i ICA-kassar.

Att hitta logiska och enkla system för sortering är inte lätt. Särskilt inte när det gäller mina tankar och funderingar. Inte för mig i alla fall. Vart ska tanken om platsens rörelse ta vägen i röran jag har i mitt huvud angående hur vi organiserar våra förmiddagar, borttappade datakablar, middagsfunderingar och tapetval? Det är en salig blandning av bra-att-ha-funderingar. Och det måste finnas balans. Fokuserar jag bara på det som känns svårt i organisationen blir det en flyttkartong fylld med enbart böcker=väldigt tung att bära. Kartongen måste lättas upp med hälften kuddar. Svårigheter blandat med glädjeämnen. Vad kan vi bygga vidare på i vår organisation?

En flytt innebär början på något nytt. En omorganisation likaså. Det är en spännande och befriande resa. Dock inte helt trygg och ibland hamnar man fel. Men det gör inget. Ta nästa avfart istället. För vet du vad, resan tar aldrig slut. Även om vi stannar upp och tittar på en karta så är vi på väg. Det nya sker hela tiden, mitt framför ögonen på oss.

/Ateljéristan

Kommentera

