Som Bambi…

”Har jag nu allt… nycklar, japp. Telefon… Saaablars vad jag är seeen!” Halvspringer uppför backen till garaget, släppandes på miljarders grejs, packåsna som jag är. Halkar till. På väg att falla men återfår balansen i sista sekund. Ont. Vred tydligen benet knasigt och nu en nerv i kläm. Det strålar likt elstötar utför benet. Elstötarna tar slut nedanför knät, tack och lov för det. ”SAAABLAR!” Inte nu! Har inte tid att ha ont!!!” Känner igen smärtan. Den är mig trogen, dock var det ett tag sedan vi sågs och den har bytt ben.

Finns det halkfria människor? Eller, vem gör rätt hela tiden=är halkfri? Mitt liv som pedagog liknar Bambi på hal is. Jag halkar ofta. Snubblar också, titt som tätt. Ibland faller jag. Och ibland faller jag hårt. Bryter ett finger. Men det gör inget, för jag vet att det finns någon där som kan hjälpa mig upp. Dröjer det tills hjälpen kommer så får jag höga rösten och ropa tills någon hör mig. För jag vet att det finns någon där som hjälper mig att hålla balansen när jag halkar på en isfläck eller snubblar över en tröskel. Någon som håller mig under armen. Det finns någon där som ser att jag snart är på väg att falla, igen. Det finns någon där som sandar åt mig så att jag ska slippa halka. Någon som köper mig broddar.

Ett humungus stort tack till mina underbara kollegor för att ni finns! Förskolan är nämligen ingen enmansshow. I detta sammanhang kan jag ibland ensam vara stark, men det är inte hållbart. Jag blir starkare tillsammans med mina kollegor. Styrkt. Jag kan oftare hålla balansen och kliver smidigare över trösklar. Blir mer halkfri=ett förändrat kunnande. Vi behövs alla likt pusselbitar. Vi kompletterar varandra. Vi framhäver varandras goda egenskaper. Inget är linjärt utan ALLT är rhizomatiskt. Utan mina kollegor är jag nästan ingenting, bara en ensam Bambi på hal is.

/Ateljéristan

Kommentera

